Yogan och jag..

… Vi har det så bra, skulle man kunna säga. Det är nu tio år sen jag började med yoga. Tidigare har jag både löptränat, ”aerobic:at, work out:at”, ja Gud vet allt jag sysslat med! Till  slut så kommer man till en vändpunkt då man inser att ”jag behöver inte det här längre”. Jag behöver inte flåsa runt i skogen eller i gympasalar för att duga! Jag är som jag är och duger inte det så strunt samma! Vilken insikt och vilken lättnad! 🙂

yogaJag började alltså yoga istället, mycket skönare och framför allt mycket skonsammare för min kropp. Man kan aldrig vrida tillbaka tiden och vad skulle det tjäna till? Att ta vara på det man har här och nu är så mycket bättre tycker jag, och då får man ut maximalt av det. Precis så fungerar yogan också, den anpassar sig till utövarens färdigheter och det bästa av allt är, att man utvecklas hela tiden utifrån den nivå man befinner sig på. Utan någon speciell ansträngning, annat än man utför rörelserna korrekt. I början blev det yoga en gång i veckan, sedan två ibland tre, men numera yogar jag mest varje dag, d v s när tid och plats tillåter det. Det enda ”negativa” med yogan skulle alltså kunna vara att man utvecklar ett ”beroende”. 🙂

Utöver att jag behåller min kropp och mina muskler och leder mjuka och smidiga, så ger yogan ett otroligt lugn som sprider sig över hela kroppen. Du ökar också koncentrationsförmågan och din mentala styrka. Ofta lägger jag mig på sängen efteråt, med en filt över mig, och under den tiden så tillgodogör sig kroppen yogapasset. Vad man ofta inte tänker på när man tränar, är att det är efteråt, om kroppen får vila, som den tillgodogör sig träningen och som musklerna byggs opp. Utsätter man kroppen för ständig stress, genom att alltid vara i farten, så tar det längre tid för både muskler, senor och ligament att få styrkan som ju är anledningen till att man tränar.

yoga1Andningen inom yogan masserar dessutom de inre organen och skiljer sig något från den vanliga andningen, som oftast sker uppe i bröstet, istället för att även låta buken vara med på ett hörn. Inom kundalini yogan använder man sig av ”eldandning” som den heter. Då är det utandningen som är aktiv, istället för inandningen som är det vanliga sättet att andas på. Eldandningen sägs rena blodet, det låter logiskt då syresättningen av blodet blir effektivare när man andas så.

gone_to_yoga_stone_isabellacatalog_com_sm

Ingen kan bli en mer övertygad ambassadör för yogan än jag och känner du att du skulle vilja börja träna, men inte vill pressa dig alltför mycket, så testa yoga. Yogan utgår som sagt från den nivå du själv befinner dig på, och även om alla utför samma rörelse så blir den mer krävande för de vältränade än för dem som precis börjat med yoga. Ändå så känner alla som deltar samma effekt av rörelsen. Är inte det fantastiskt? 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s